вівторок 27 квітня 2021
Добрий день. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про розвиток освіти, літератури, науки, музики, архітектури та мистецтва українських земель у 18 ст.
Тема уроку: Культура українських земель у 20-90 х рр. 18 ст.
Загальна характеристика:
1) вплив політики царського уряду, спрямованої на подальше обмеження та ліквідацію автономії Гетьманщини;
2) вплив ідей західноєвропейського Просвітництва;
3) поступовий перехід від бароко до класицизму;
4) домінування російської культури, політика русифікації;
5) відтік української інтелектуальної еліти до Москви та Петербурга, перетворення Гетьманщини на російську провінцію.
Основні галузі культури
1. Освіта.
— До кінця XVIII ст. скорочено мережу початкових шкіл, оскільки селяни не мали коштів на їх утримання; наслідком було зменшення кількості письменних українців.
— 1786 р. — створення на території Гетьманщини чотирикласних (для дворян) та двокласних (для міщан) народних училищ з російською мовою навчання.
— 1774 р. — на західноукраїнських землях (Австрійська імперія) запроваджено обов’язкову початкову освіту рідною мовою. Повну середню освіту здобували у німецькомовних гімназіях.
— Вищі навчальні заклади: Києво-Могилянська академія, яка поступово занепадає, Харківський колегіум, Львівський університет (1784 р.), де до 1809 р. працював Руський інститут для підготовки греко-католицьких священиків.
Церковно-приходська школа з Наддніпрянщини (Київщина), Музей народної архітектури та побуту України
2. Книгодрукування.
— Найбільші друкарні — у Києво-Печерській лаврі, Почаївському та Уневському монастирях, приватна друкарня А. Піллера у Львові (саме Піллер видавав першу українську газету — «Львівську газету» — французькою мовою).
— Переведення друкарень на «цивільний» шрифт.
— Широкий асортимент літератури: церковні книги, календарі, збірки пісень, навчальні посібники, господарські поради. Література розповсюджувалася і за межами України.
3. Наука.
— Філософія.
Друга половина XVIII ст. збагатила новими ідеями українську філософську думку. Найбільший вплив на неї справив Григорій Сковорода (1722-1794) — майбутній видатний філософ, гуманіст, просвітитель, поет, педагог, музикант.
У філософських роздумах велику увагу Сковорода приділяв тому, як людина може стати щасливою. На його думку, для цього потрібно пізнати самого себе і займатися у житті тим, що людині природно відповідає. Одним із головних джерел творчості Сковороди була українська дійсність другої половини XVIII ст. Ймовірно, саме тому філософ твердив, що найвищим досягненням людини є воля і треба за всяку ціну забезпечувати особисту незалежність.
Велику роль в усуненні існуючого зла, на думку Сковороди, могла відіграти освіта. Просвітитель вірив у безмежні можливості людського розуму. «Не розум від книжок, — твердив він, — а книжки від розуму».
Г. Сковорода
— Медицина була представлена лікарями-українцями, які здобули вчений ступінь доктора медицини: І. Полетика, С. Крутень, І. Руцький тощо. М. Амбодик-Максимович — автор перших у Російській імперії підручників з акушерства і ботаніки. Г. Тереховський — дослідник мікроорганізмів. Є. Мухін — організатор щеплень проти віспи та профілактичної боротьби з холерою.
У Львові в 1773 р. відкрито медичний колегіум для підготовки лікарів і аптекарів; у 1787 р. відкрито першу в Подніпров’ї спеціальну медичну школу (Єлисаветград); у 1792 р. — Київський військовий шпиталь.
— Математика. 1793 р. — викладач Києво-Могилянської академії І. Фальковський видав підручник «Скорочення змішаної математики», книгу «Теоретична астрономія».
— Ректор Києво-Могилянської академії Ф. Прокопович брав участь у створенні Російської академії наук, одним з перших у Росії вів спостереження із застосуванням телескопа і мікроскопа.
4. Література.
— Основний стиль — бароко, з’являються елементи класицизму, сентименталізму, реалізму.
— Історико-мемуарна проза: щоденники М. Ханенка, Я. Марковича.
— Поезія: С. Дивович «Розмова Великороси з Малоросією».
— 1798 р. — видання «Енеїди» І. Котляревського — першого твору, написаного розмовною українською мовою.
— Г. Сковорода «Сад божественних пісней», «Басні Харківскія».
5. Музика.
Музичне мистецтво другої половини XVIII ст. не можна уявити без творчості трьох видатних майстрів української хорової музики: Максима Березовського (1745-1777), Дмитра Бортнянського (1751-1825) та Артема Веделя (1767-1808).
Максим Березовський став автором духовних концертів (наприклад, «Не отвержи мене во время старости»), а також опери «Демофонт».
Дмитро Бортнянський був першим композитором у Російській імперії, музичні твори якого почали виходити друком. Як і Березовський, він є творцем низки духовних концертів («Тебе, Бога, хвалимо»), а також опер («Алкід», «Квінт Фабій», «Креонт»),
Артем Ведель навчався у Києво-Могилянській академії, де був солістом, а потім диригентом хору. Написав концерти: «Воскресни, Боже», «Услиши, Господи, глас мой». Окрім музичної діяльності, брав участь в антиросійському опозиційному русі.
Якими були здобутки української музичної культури другої половини XVIII ст.?
Максим Березовський
Дмитро Бортнянський
Артем Ведель
6. Театр.
— Зародження світської драматургії, поява аматорських та кріпосних театрів.
— 1798 р. — у Харкові відкрито перший професійний театр із професійною трупою.
— Занепад шкільного театру внаслідок заборони вистав у Києво-Могилянській академії.
7. В архітектурі продовжував домінувати стиль бароко. Видатними архітекторами були І. Григорович-Барський (бурса Київської академії, Кирилівська та Покровська церкви тощо); С. Ковнір (Кловський палац, дзвіниці Дальніх і Ближніх печер Києво-Печерської лаври тощо).
ІСТОРИЧНИЙ ПОРТРЕТ!
Іван Григорович-Барський народився у Києві в сім'ї дрібного крамаря, який був старостою Успенського собору Києво-Печерської лаври. Освіту здобув у Києво-Могилянській академії, де захопився малюванням, архітектурою та гравіруванням. З 40-х років XVIII ст. працював головним архітектором Київського магістрату. Він є автором багатьох архітектурних пам'яток: церкви-дзвіниці Василя Великого, Набережно-Микульської дзвіниці, корпусу братських келій Межигірського монастиря, Покровської церкви у Києві, дзвіниці Успенського собору Києво-Печерської лаври. Помер І. Григорович-Барський у 1785 р.
Також українські народні майстри не забули секретів дерев’яної архітектури. Найбільшою дерев’яною спорудою XVIII ст. — заввишки близько 65 метрів — був Троїцький собору Самарі (нині Новомосковськ). Спорудив його в 1773-1779 рр. народний майстер Яким Погребняк. Це єдиний в українському дерев’яному будівництві приклад дев’ятикамерної церкви з дев’ятьма банями.
Надбрамна церква з дзвіницею у Кирилівському монастирі Києва. Знищена у 1937 р.
Дерев’яний Троїцький собор у Новомосковську
Покровська церква в Києві
Собор Св. Юра у Львові
Ковнірський корпус у Києво-Печерській лаврі
Свято-Успенський собор (Собор Успіння Пресвятої Богородиці) — головний соборний храм Почаївської лаври (архітектор Я.Г. Гофман)
Садиба П. Заводовського в Ляличах біля Підгірців
8. Скульптура. Живопис.
— Значне поширення декоративного ліплення та різьблення, що прикрашали архітектурні споруди.
— Видатні скульптори: І. Равич, С. Шалманов, С. Фесінгер, А. Пінзель, А. Осинський.
— Монументальний живопис представлений храмовими розписами, оздобленням громадських споруд і палаців (художники А. Антропов, Г. Левицький і Д. Левицький).
— Для портретного живопису характерними були зображення козацької старшини та заможних міщан. Поширений був також образ козака-бандуриста («козака Мамая»).
ВИСНОВКИ
У другій половині XVIII ст. українська культура ще по інерції продовжувала бурхливо розвиватися.
В українській культурі з’явилася постать світового значення — Г. Сковорода.
Наприкінці століття українська культура швидко стала втрачати свій самобутній характер, її видатних представників було інтегровано до російської культури, а вона сама стала набувати рис провінційної.
ЗАКРІПИМО ЗНАННЯ
1. Схарактеризуйте розвиток освіти на українських землях. Які зміни відбулися в цей час у розвитку Києво-Могилянської академії?
2. Схарактеризуйте розвиток літератури. Які факти свідчать, що література відображала явища тогочасного життя?
3. Якими були здобутки тогочасних природничих наук?
4. Як мистецтво рококо відображало зміни, що відбувалися в Гетьманщині другої половини XVIII ст.?
5. Чим можна пояснити високий рівень розвитку музичного мистецтва в Україні?
6. Складіть розповідь про Григорія Сковороду та його внесок у розвиток української філософської думки. Що, на ваш погляд, хотів сказати Сковорода своєю епітафією: «Світ ловив мене, та не спіймав»?
7. Складіть таблицю «Українська культура другої половини XVIII ст.»
Галузі культури | Видатні діячі | Основні здобутки |
!!! Домашнє завдання: опрацювати інформацію подану в блозі; прочитати пар.35, 36; відповісти на питання (див.вище) 1-5 усно; 6,7- письмово
До побачення :)
Немає коментарів:
Дописати коментар